Om

Om Michael Riis Trampedach

 

Uddannet Cand. Scient. biolog fra Syddansk Universitet 2005 og har siden arbejdet som forskningsassistent, GIS-koordinator og senest GIS specialist i COWI. Under min studietid har jeg været ansat i forskellige GIS relaterede projekter.

Min professionelle karriere drejer sig om Geografiske Informations Systemer (GIS), hvor jeg arbejder med alt fra desktop programmer til webGIS og mobilGIS. Jeg sidder i dag i COWIs GIS og it afdeling i Lyngby, hvor jeg tager mig af den daglige support på stort set alt indenfor MapInfo og QGIS samt afdelingens egenudviklede GIS platforme. Desuden har jeg den store fornøjelse at være kursus leder og underviser på både MapInfo og QGIS kurserne. Min største interesse er web- og mobilGIS og her spiller ESRI i dag en meget stor rolle.

 

Økosystemer, vandløb og kystnære områder er mit speciale og jeg har en stor interesse for klimaproblematikken. Især er jeg interessereret i konsekvensberegninger ved hjælp af økologisk modellering, og modellering baseret på især GIS baserede oplysninger.

På universitetet har jeg bygget, kalibreret og valideret modeller af vandmiljøer (både søer og vandløb), samt gennemført scenarieanalyser af Holckenhavn Fjord ved hjælp af MIKE11 over arealdyrkelsens påvirkning af vandmiljøet. Scenarierne byggede på oplysninger hentet fra markbloktema kort over Holckenhavn Fjords opland, og på udvaskningsmodeller udviklet af Fyns Amt.

 

Jeg har undervist i så forskellige fag som genetik, botanik, GIS for miljøteknologer og lidt modellering på Syddansk Universitet.

 

I mit frivillige arbejde har jeg været træner/leder for børn og unge. Jeg har været med til at starte DGI's første ungegruppe med fokus på unges medinflydelse på sporten. Desuden har jeg været, og er, bestyrelsesmedlem i bestyrelser såsom sportsforeninger og boligforeninger. Min største opgave var et være med til at starte Ungdommens Naturvidenskabelige Forening i Odense op og drive den de første mange år. Læs gerne mere her.

Filosofisk mindset

 

Jeg ønsker at være omgivet af mennesker med en åben tankegang omkring viden. Mennesker som er klar til at acceptere en debat om forskellige emner, der kan lede os til at vokse som individer, og forøge vores viden. Dette kan gøre os til bedre mennesker og udvide vores horisonter. Dette vil i sidste ende gøre os bedre i stand til at passe på hinanden og skabe løsninger på alle nivauer og til gavn for flest mulige involverede.

 

Den vigtigste opgave vi har er at opbygge viden, tage os af den, og sørge for at den bliver givet videre til dem omkring os. Ligeledes er det vigtigt at fostre et miljø hvor viden, logisk tankegang og en åben tilgang til viden og en nysgerrighed bliver påskønnet. Hvor det kreative miljø er helt naturligt og ikke bliver sat til spørgsmål om dets eksistensberettigelse.

Kompetencer

Fagligt

  • GIS, kort- og dataanalyse
  • MapInfo, QGIS, ESRI
  • ESRI online, GeoServer
  • Hydrologisk modellering
  • Undervisning og kurser

 

Personligt

  • Positivt indstillet, udadvendt, empatisk, diplomatisk og bundnysgerrig.
  • Teamplayer, meget orienteret om tværfagligt samarbejde.
  • God formidler, stærkt engagement i vidensdeling og udvikling.
  • Imødekommende og hjælpsom.

 

Interesser

GIS og modellering som redskaber til at skabe bedre løsninger for miljøet

 

Sammen er disse to værktøjer det for tiden stærkeste bud på at skabe helstøbte løsninger for klima- og miljøindsatsen.

WebGIS og mobil GIS er tidens hotteste emner. Vis dine data på et kort og få et langt større overblik.

Udvikling

 

Hvad enten det drejer sig om ny teknologi, forbedring af eksisterende teknologier, eller forestillingen om hvad teknologien kan gøre for os er den kreative proces vigtig, og kommer ikke altid hen over skrivebordet. Et frit og åbent samfund med plads til nytænkende individer er essentielt for vores samfunds udvikling.

Formidling

 

Undervisning, journalistik og vidensdeling giver muligheden for den kreative proces til at udfolde sig. Uden dette vil menneskeheden ikke have muligheden for at udvikle sig. Det frie samfund med fri uddannelse og fri viden vil skabe rammen for den gode og fredelige udvikling.

Copyright © 2012 . All Rights Reserved